Multikopterit.net keskusteluforum

Minin tasapainoitus mietintä?

Aloittaja bk_t, kesäkuu 02, 2015, 09:12:07 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bk_t

Tuossa kun ZMR alkaa olla jo ihan lentokelpoinen, niin yhtä pientä asiaa koskien ehkäpä tasapainitusta kysyisin.

3S setupilla lentää kuin unelma, pysyy vaaterissa hyvin ja tikkuja voi liikuttaa surutta ääriasentoon ja lento vakaata. 4S setupilla lentää myös suht hyvin. Muuten samanlailla kuin 3S, mutta huomattavasti rivakkaammin ;)

Mutta, kun pitää minin leijjunnassa edessä, avaa kaasun täysille niin 3S akulla mini nousee hienosti suoraan ylös. 4S akulla taas nousee paljon rivakammin, mutta kaartaa aika jyrkästi vasemalle. Tuuli olosuhteet oli tyyni kun testasin. Onko muilla ollut vastaavaa?

Voiko johtua painojakauman epätasopainosta? Ei pitäisi olla montaa grammaa vasen/oikea eroa, hieman enemmän kaapelia vasemalla.

Propellerit epäbalanssissa?

ESCit väärin kalibroitu? Tämän kyllä tein OP GCS:ssä, en tosin tiedä menikö putkeen, mutta näyttäisi toimivan ok.

Jokin muu joka tulee mieleen? OPTunea en ole käyttänyt, enkä muutenkaan pahemmin säätänyt mitään Gainejä/PIDejä.

Kone siis ZMR250, CC3D, Gemfanin viitos huiskulat Emax 10A (vai 12, en muista nyt) ESC sekä DYS 2300 kc motit.

Certi


MikeK

Kun vaihtelee huiskia eri mallisiin tai eri tehoisiin akkuihin, ehdottomasti kannattaa tehdä toi OPTune. Opiskelee sen kerran kunnolla ja sen jälkeen tunettamisessa ei mene yhtä akkua enempää. Moni luulee lentävänsä hyvillä pideillä, mutta tunetuksen jälkeen ero onkin ollut todella iso.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

bk_t

Kiitokset vastauksista! Pitää ottaa seuraavaksi projektiksi OPTune vol.1 kurssi :)

Divi

Lainaus käyttäjältä: MikeK - kesäkuu 02, 2015, 10:52:04 APMoni luulee lentävänsä hyvillä pideillä, mutta tunetuksen jälkeen ero onkin ollut todella iso.
Ja nuo autotunetkin on aina vähä sinnepäin. PID-säätimen viritys on aina kompromissi ja riippuen lentäjästä se oma sweetspot voi olla aika paljonkin eri kuin kaverilla. PID-säädin soveltuu erittäin huonosti paikkoihin jossa säätimeen vaikuttavat suureet muuttuu usein, minin tapauksessa paino, teho yms. Siitä syystä fiksuinta oliskin ostaa isompi kasa samanlaisia akkuja ja säätää kopteri hyväksi yhdelle setupille. PID-profiilit mahdollistaa tietysti sitten useammankin setupin.

Certi

Lainaus käyttäjältä: Divi - kesäkuu 02, 2015, 04:06:22 IP
Lainaus käyttäjältä: MikeK - kesäkuu 02, 2015, 10:52:04 APMoni luulee lentävänsä hyvillä pideillä, mutta tunetuksen jälkeen ero onkin ollut todella iso.
Ja nuo autotunetkin on aina vähä sinnepäin. PID-säätimen viritys on aina kompromissi ja riippuen lentäjästä se oma sweetspot voi olla aika paljonkin eri kuin kaverilla. PID-säädin soveltuu erittäin huonosti paikkoihin jossa säätimeen vaikuttavat suureet muuttuu usein, minin tapauksessa paino, teho yms. Siitä syystä fiksuinta oliskin ostaa isompi kasa samanlaisia akkuja ja säätää kopteri hyväksi yhdelle setupille. PID-profiilit mahdollistaa tietysti sitten useammankin setupin.

Tuohan ei ole mikää autotune. Erilaisille lentotyyleille löytyy eri asetuksia. Kannatan tutustumaan ;)

MikeK

Jep. Autotunet, jotka nitkuttavat ilmassa multia, ovat ihan eri asia kuin OPTune.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"