Multikopterit.net keskusteluforum

Pitkän tauon jälkeen

Aloittaja M, heinäkuu 26, 2019, 06:43:16 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

M

Moro, joskus muutama vuosi sitten tuli rakennetua 250-kopteri ja vähän lenneltyäkin sillä. Mutta sitten homma vähän unohtui jostakin syystä. Nyt taas vähän innostuin uudestaan ja tässä taas pari päivää tutkiskellut asioita ja palautellut juttuja mieleen. Huomasin että aika paljon on tullut uutta ja komponentit on kehittyneet, ainakin FC:t. Itsellä aikoinaan oli esim  cc3d F1 kontrolleri OpenPilotilla, ja tälläisethän on nykyään jo kuolleet pois. Mutta miten muut osat? Onko isoja muutoksia tapahtunut esim moottorien tai ESC:n suhteen? Vai onko nuo minun muutaman vuoden vanhat moottorit ja ESC:t vielä ihan asialliset verrattuna nykypäivän samanhintaiisin versiohin?

Myöskin huomasin että nyt on radioissa ja vastareissa LBT firmiksiä, ja sitten kun joissakin tilatuissa osissa taas ei ole niin hommat menee ristiin. Miten muuten on, käyttääkö täällä porukat esim radiossa pääosin EU LBT firmiksiä vaiko ihan vaan FCC-firmiksiä nykyään? Pitäis varmaan Taranikseen laittaa uusin firmis tässä jossakin vaiheessa.

Tälläistä nyt tuli mieleen.

JUHHisi

Kyllä kaikki on mennyt pirusti eteenpäin.

ESCit nykyjään Bl-Heli 32-bit joissa protokollana dshot..
FCssä jo F3 jääny historiaan. F4 alkaa olemaan jo vähän rajoilla. F7 on varma valinta prossuks..
Moottoreissa myös tehot 2 tai 3 kertaiset jos vaan akku sen sallii. Kisakopuissa 6S alkaa olemaan aika yleinen, mutta 4S akuillakin pärjää kunhan moottorit on 2500-2800kv.

Eu alueilla myytävissä radioissa on LBT. Kiinasta tilatuissa FCC. Mutta radion ja vastarit pystyy päivittämään haluamansa firmiksen.

Sitä vanhaa kopua tuskin kannattaa alkaa päivittämään, vaan rakentaa kokonaan uusi. Tietty vastarin ja EHKÄ fpv varustuksen voi vanhasta siirtää. Mutta jos vanha muuten toimii, niin lentää sillä mitä lentää ja sit uus setti kasaan.

Piraattiradio

Lainaus käyttäjältä: JUHHisi - heinäkuu 26, 2019, 07:38:03 IP
Kyllä kaikki on mennyt pirusti eteenpäin.

Ja samaan aikaan hinnat tulleet alaspäin. Silloin kun ensimmäisiä multeja ihmettelin, yhden moottorin hinta oli tyyliin 150 taalaa. Nyt samalla rahalla rakentaa kokonaisen kopun jonka suorituskykyä ei tarvitse hävetä.

Nyt kun betaflight tiputti 32khz tuen, riittää F4 aika pitkälti kaikkeen. Enemmän taitaa olla UARTeista kiinni kuinka käyttökelpoinen FC on esim. pitkän matkan hommiin. Blheli_32 on tulevaisuutta silmällä pitäen varma valinta, itsekin seuraavaksi hommaan rautaa joka tukee RPM filtteriä. Mutta kyllä Blheli_S:lläkin pärjää, dshot600 on sinnitellyt jo pitkään koska merkityksellistä eroa lentämisen kannalta ei dshot1200/proshot tuota. Jos wanhat ESCit ovat oneshot/multishot laitteita, hommaisin uudet. Manuaalisesti ESCien synkkaaminen ei vaan ole tätä päivää. Myöskään levykamerat eivät ole nykyaikaa ja FPV-kameroissa eron vanhoihin huomaa aivan varmasti, kun parhailla kennoilla latenssi 4ms eikä kuvanlaadusta ole silti jouduttu tinkimään.

Jos se vanha kalusto vaan lentää, toki sillä kannattaa käydä verestämässä tikkumuistia niin ei tule se uusi kalusto heti tonttiin. Kabab taisi jokunen kuukausi sitten lentää F1 prosessorilla ja ällisteli kuinka hyvää nykyään koodi on, kun kopu lensi aivan samalla tavalla kuin modernitkin laitteet. Toki sillä oli kopussa modernit moottorit jonka ansiosta potkureilla oli auktoriteettia pitää kopu vakaana, mutta kuitenkin. Ei noiden perusperiaate ole parissa vuodessa miksikään muuttunut ☺️

M

Kiitoksia kommenteista.
Yksi asia mikä oli myös kehittynyt paljon on simulaattorit. Latasin Velocidronen  ja sehän toimii oikeinkin hyvin. Eihän tässä tarvitse kohta oikeata kopteria edes ostaakaan. :)