Multikopterit.net keskusteluforum

Aloittelijan ensimmäinen diy multikopteri

Aloittaja juu-zo, toukokuu 13, 2015, 08:33:22 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

aprepo

Kaikilla noilla sen saa lentämään hyvin. Ehdottomasti semmoinen millä lennetään ihan oikeasti eikä vain anneta toiveita GPS:lle. Toki GPS:ää voi käyttää sitten kuvaillessa, mutta lentäminen manuaalisesti olisi hyvä opetella myös. Vakautettuna toki.
"Ei tää kulje kovempaa!"

peekoo82

Lainaus käyttäjältä: aprepo - toukokuu 15, 2015, 10:05:56 AP
Kaikilla noilla sen saa lentämään hyvin. Ehdottomasti semmoinen millä lennetään ihan oikeasti eikä vain anneta toiveita GPS:lle. Toki GPS:ää voi käyttää sitten kuvaillessa, mutta lentäminen manuaalisesti olisi hyvä opetella myös. Vakautettuna toki.

Eli Naza tippuu pois tästä joukosta. Siinä ei ole kuin GPS/ATTI/MAN. Naza on myös surkea lennettävä manual tilassa. Pixhawk tulee mun seuraavaan isompaan kopteriin kunhan mineiltä ehdin
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

juu-zo

Tuo pixhawk vaikuttaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Mukavat speksit jo valmiina ja open source alusta.

Certi

Sehän on sen surullisen kuuluisan APM:n 32bittinen versio.. :-X Hyvää tossa tosin on että siinäkin pyörii RTOS taustalla, eikä sitä ajeta loopissa ;)

juu-zo

Niinhän se on, onneksi on aikaa vielä vaihtoehtoja tutkia ennen kuin tilailee mitään. Tuntuu olevan vain vaikeaa tuo fc:n valitseminen. Vaihtoehtoja löytyy niin monia ja jokainen varmaan kelpaa aloitteluun. Mielessä olisi kuitenkin joku vaihtoehto, missä voisi olla laajennettavuutta jatkossa gps ominaisuuksilla ja fpv kamoilla. Tutkiskelin myös openpilotin revoa, mutta sen saatavuus näyttää olevan todella huono.

varis

Lainaus käyttäjältä: aprepo - toukokuu 15, 2015, 10:05:56 AP
Kaikilla noilla sen saa lentämään hyvin. Ehdottomasti semmoinen millä lennetään ihan oikeasti eikä vain anneta toiveita GPS:lle. Toki GPS:ää voi käyttää sitten kuvaillessa, mutta lentäminen manuaalisesti olisi hyvä opetella myös. Vakautettuna toki.

Joo parempi näin.

Ihan ensi alkuun ostaisin jonkin microquadin. Etuna että pääsee heti (siis ihan heti, ei maksa paljoa Suomessakaan eikä tarvi odottaa osia 1kk ennen kuin pääsee edes rakentamaan) lentämään. Onnettomuusriski sitten kun aloittaa "oikealla" kopterilla on paljon pienempi ja säästyy myös aikaa kun ei tarvitse hikoilla ihan alkeita kopterilla joka on vähän iso siihen hommaan.

Ja jos noin tekee niin miksei kopterissa voisi hyvin olla myös GPS, jos kuitenkin osaa jo lentää manuaalillakin.

Joku 250+ mm minirunko vois sopia sen kameran kuljetteluun myös? Tuollaiset setit on aika yleisiä nykyisin.

peekoo82

Lainaus käyttäjältä: Certi - toukokuu 15, 2015, 01:24:31 IP
Sehän on sen surullisen kuuluisan APM:n 32bittinen versio.. :-X Hyvää tossa tosin on että siinäkin pyörii RTOS taustalla, eikä sitä ajeta loopissa ;)

Olkoon surullisen kuuluisa tai ei ?niin on ajettu isojakin vehkeitä menestyksekkäästi ihan kaupallisissa sovelluksissakin...
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

Jufee

Hellurei kaikille.

Ajattelin tätä topickia lainata kysymykseeni.

Haluaisin/haaveilen tällä hetkellä multikopukkaa, mutta kun on aivan uusi maailma minulle, niin mistä kannattaisi lähteä liikenteeseen. Näköjään aika moni suosittelee tuota EuroRC:n pikkuruista 250kokoluokan kittiä ensimmäiseksi multiksi. Olen omistanut ennemmin useita vuosia sitten mini titan e325 ja nykyisin vain päristelen tuolla RC truggylla. Ilmaan kaipaisin ja jotain ilmakuvausta voisin harkita..

Onko tähän hommaan hankala ryhtyä, näkyy olevan kaikkea ESC flashaamisia ja asetetuksien tekoja, jotka näin märkäkorvana vaikutti erittäin haasteelliselta ja monimutkaiselta tekemiseltä. Omistan Macbook Pron, joten windows konetta ei ole (jos win kone on vaatimus flashaamiseen).


Näkyi olevan myynnissä tuollainen Y- multikopukka, mutta en tiedä sit onko liian iso..

Kiitos ja anteeksi, toivottavasti voitte antaa jotain vinkkiä asian tiimoilta :)

VilleN

Ei muuta kuin harrastamaan. Ei se aloittaminen ole vaikeaa, kunhan ei tee siitä vaikeaa. Itse aloitin vuosi sitten, ensin luin ja laavasin nettiä varmaan 1-2kk ja opiskelin kaikkea lennättämisestä, turvallisuudesta, säätämisestä yms. Aluksi olin ostamassa DJI Phantomia, mutta onneksi sitten tilasinkin HK:lta 450 kokoisen rtf-setin, laturit, akut yms. ja jatkoin lukemista vielä kuukauden kun odottelin paketteja. Siinä odotellessa perehdyin fc:hen (kk2.1.5) joka kopterissa oli sekä muihin juttuihin. Ja tilaisin ensimmäiset vaihtoon menevät osatkin ennen kuin kopteri edes saapui koska isot pojat interwebissä kertoi että niin kannattaa tehdä :D Vaihdoin ensimmäisen lennon jälkeen noparit silloin kehuttuihin Simonk afroihin, ja hyvät ne olivatkin.

Kun aloittaa suht yksinkertaisesti, eikä lähde heti kikkailemaan uusimpien "muoti" juttujen kanssa, niin ehtii siinä tehdessä opetella nuo flashäykset yms.

Nyt tuohon 450 on tulossa fc:ksi naze32, aluksi acro ja myöhemmin full, kun tuo acro siirtyy projektivaiheessa olevaan 250 miniin, jota varten on kylläkin vasta hankittuna fpv-romut ;D Tässä hommassa nälkä kasvaa syödessä ja homma karkaa varmasti käsistä, mutta hauskaa on!

Murgo

Ainakin minulla on tuo EuroRC:n mini pelannut hyvin ilman nopareiden flashaamistä. FC:n asetuksiin tarvitsee tietokoneen, löytyy vissiin softa mäkillekin, ei kokemusta miten pelaa. Windowsilla onnistui melko "heittämällä".

Tuossa on aloitusvehkeenä se hyvä puoli ettei hajoa helposti, itseltäni on kirjaimellisesti kymmenissä torpeissa hajonnut vain potkureita ja ne ovat halpoja kuin saippua. :)

Ilmakuvaukseen ei kyllä kovin hyvin sovellu, lennätyksen opetteluun taas mitä mainioin laite.

Nurffe

No alkuun kannattaa varmasti päättää haluaako kuvausmultin vai rälläysmultin. Tuo eurorc 250-setti kun on jälkimmäinen

Kuvausmultit ovat vähän tylsiä vekottimia noin lähtökohdiltaan. Toki jos haluaa oikeasti vaan kivaa lipuvaa ilmakuvaa sieltä sun täältäniin sitten katsella niitä jotain 450-kokosia multien runkoja ja sitä kautta taikka sitten suoraa asiaan ja vaikka se dji phantomi alle. Phantomi on sitten vähä semmoinen että lentäminen ei kiinnosta vaan lentolaite on lähinnä ilmakuvauksen mahdollistava tekijä.

Eli siis kannattaa miettiä mitä haluaa ennenkuin lähtee ostelemaan. Täälläkin varmaan ihmiset osaa paremmin neuvoa kun keksit sen oikean käyttötarkoituksen. Semmosta joka paikan höylää kun ei oikein ole tässä touhussa.. Taino jos lompakko on pohjaton niin sitten kalliillakin leluilla voi vähän rankemmin lentää mutta... ;D

Jufee

Joo, siis kuvausta ajattelin sillä kyllä. Luulen että rälläämiset näin maantasolla saattaa olla mulle se turvallisempi malli.  ;D

En mitään miljoonaluokan vehkeitä halua, riittää että pääsee taivaalle.

http://www.youtube.com/watch?v=rM_ydjMc6To&index=1&list=LLqjMOlcJY8EJ2i8rZf5wivQ

Tuosta innostuneena mietin sitä että olisiko tuo 250-luokan sopiva kuvaamiseen.  :)

IleFPV

Niinku Nurffe tossa ylemmässä viestissä kirjoitti, niin kuvaamiseen parempia yleisesti tollaset isommat multit.
Eli kokoluokka 450 ja siitä ylöspäin.

Sit rälläämiseen 250. Tohon 250 kokoseen saat kameran kiinni (ilman gimbaleja), joten saat rälläykset talteen, mutt ihan kuvaamiseen noi isommat on varmasti fiksumpia.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Jufee

Mutta jos ostaisi tuollaisen Walkeran 250 Runnerin ihan harjoitteluun ja sit kun oppisi kunnolla, niin harkitsisi isompaa?

Furiosity

Lainaus käyttäjältä: Jufee - heinäkuu 20, 2015, 10:55:50 AP
Mutta jos ostaisi tuollaisen Walkeran 250 Runnerin ihan harjoitteluun ja sit kun oppisi kunnolla, niin harkitsisi isompaa?

Pienemmällä kyllä kannattaa aloittaa, nimimerkillä aloitin "maltillisesti"  650 kokoisella.  Siitä sitten isompaan kun lentäminen tuntuu hyvältä. Kuitenkin ehkä itse suosittelen että rakentaa oman, esim. ZMR250 tai EuroRC Mini-runkoon sopivan, ja hommaa alkuun kunnon radiot ja laturit eikä niitä mitkä tulee valmiin kitin mukana. Rakentamalla saa halvemmalla, ja kun sen on itse rakentanut niin se on helpompi korjata niiden pakollisten torppaamisten jälkeen. Samoja radioita ja latureita voi sitten käyttää jos hommaa isomman kopterin kuvaukseen.
Skill is when luck becomes usual.