Multikopterit.net keskusteluforum

Kuinka välttyä kopterin karkaamiselta

Aloittaja trosendahl, kesäkuu 21, 2014, 05:54:19 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

trosendahl

Tämä on se forumin osio, jonka moni varmasti haluaa pitää mahdollisimman tyhjänä. Jotta tässä onnistuttaisiin, tuli mieleeni muutama vinkki:

Tutustu oman lentolaitteen käyttöohjeeseen
Perinteisestihän käyttöohjeilla sytytetään grilli ihan ensi töikseen. Mutta näiden härveleiden kanssa on hyvä tehdä poikkeus. Vaikka näitä saa kaupasta ostaa muutamalla satasella, on konepellin alla kohtuullisen hienoa tietotekniikkaa, jonka rajoitukset ja oikea käyttötapa kannattaa ottaa selville. Laitteen käyttöohje ottaa usein kantaa vaadittaviin kalibrointeihin, nollauksiin, olosuhteisiin ja oikeiden lentotilojen asettamiseen ennen lentoa. Mikäli laitteen toivotaan suorittavan jokin toiminto, johon se ei ole valmisteltu oikein, on epälooginen toiminta odotettavissa.

Kalibroi laite oikein
Dronet haistelevat paikkaansa gyroskoopin, kiihtyvyysanturin, magnetometrin ja GPS:n avulla. Kiihtyvyysanturi ja gyroskooppi kalibroidaan lento-ohjelmissa yleensä automaattisesti, mutta magnetometri, kompassi, vaatii usein erityistä huomiota. Laitteesta riippuen kalibrointi tulee käynnistää joko hallintaohjelmiston avulla tai tikkujen asentoyhdistelmällä. Kalibrointi tulee tehdä valmistajan ohjeiden mukaan koska Maan magneettikenttä on erilainen eri paikoissa. Väärä tieto magneettikentästä laitteen automaattiohjaukselle voi johtaa laitteen karkaamiseen.

Varmista että satellitteja on riittävästi saatavilla
GPS/Navstar -konstellaatiossa niitä killuu tällä hetkellä 31 kappaletta taivaalla. Minimimäärä onnistuneelle paikoitukselle on neljä satelliittia. Mutta yleensä mitä enemmän, sen paremmin, ja sen luotettavammin. GPS-signaali on hyvin pienitehoinen radiosignaali, joka häiriintyy helposti. Puut, rakennukset ja muut esteet vaimentavat, heijastavat tai muuten estävät tehokkaasti signaalin vastaanottoa. GPS-avusteista lentotilaa ei kannata käyttää, mikäli on pienikin epäillys siitä, että riittävä määrä taivaankantta ei ole näkyvissä.

Se, miten oma drone käyttäytyy GPS-avusteisessa lentotilassa GPS-paikannuksen pettäessä, tulee selvittää. Suuri osa kaupallisten laitteiden karkaamisista johtuu usein puutteellisesta kalibroinnista, ja GPS-paikannuksen epäonnistumisesta.

Omat viritelmät
Korkeataajuinen radiotekniikka perustuu mustaan magiaan. GPS-signaali, kuten todettua, on äärimmäisen pienitehoinen ja herkästi häiriintyvä. Kun valmiiseen, GPS-avusteiseen testattuun multikopteriin lisätään omia laitteita ja viritelmiä, voidaan pahimmillaan luoda edellytykset satelliittipaikannuksen häiriintymiselle. Erityisesti omien, jälkikäteen lisättyjen videolähettimien kanssa tulee noudattaa suurta tarkkuutta. Vaikka GPS toimii ~1.5 GHz taajuudella, voivat saman taajuuden kerrannaisilla lähettävät, tai sen kerrannaisia välitaajuuksina käyttävät lähettimet häiritä vastaanottoa. On täysin mahdollista, että nettikaupasta ostettu 2.4 GHz videolinkki häiritsee myös GPS:n vastaanottoa.

Kopteriin ripustettava kamera voi myös häiritä vastaanottoa. Eräät verrattain yleiset action-kamerat ovat tunnettuja aiheuttamistaan radiohäiriöistä. Digitaalikamerat ovat verrattain suurella kellotaajuudella toimivia pieniä tietokoneita, joiden radiotaajuisten häiriöiden suodatus voi olla puutteellista. Kameran ja kopterin toimivuus tulee varmistaa huolella ennen "oikeaa" lentotoimintaa.

Osaathan lentää laitetta ilman autopilottia?
Moni helppokäyttöinen drone luottaa vahvasti satelliittipaikannuksen avulla toimivaan automaattiohjaukseen. Kun paikannus menetetään tai se muuttuu epäluotettavaksi, tulee laite usein manuaalisesti lennettäväksi. Tällöin esimerkiksi nokan automaattinen pito johonkin suuntaan, tai automaattinen kotiinpaluu, eivät ole käytettävissä. Ilman automatiikkaa lentämistä kannattaa harjoitella. Laitteen lentäminen sellaiselle korkeudelle tai etäisyydelle niin, että sen palauttaminen takaisin on mahdollista vain automaattitoimintoihin luottaen, ei ole järkevää ja sitä tulisi välttää.

Merkitse omaisuutesi
Pieni tarralappu laitteen sellaiseen osaan, joka ei törmäyksessä sinkoa hukkaan, voi palauttaa karkulaisen kotiin. Hyvä paikka lapulle on esimerkiksi laitteen runko. Omat yhteystiedot, ehkä ohje laitteen deaktivoinnista ja houkuttimeksi lupaus löytöpalkkiosta, parantaa laitteen ns. avustetun kotiinpaluun onnistumista merkittävästi! ;-)
Laitan tänne muutaman päivän sisään valmiin, tulostettavan esimerkin sopivasta lappusesta.

Tuossapa muutama pointti joka itsellä tuli mieleen ja ne ovat lähinnä yleisiä juttuja, ottamatta kantaa mihinkään tiettyyn laitteeseen. Kokemukset ja vinkit erityisesti DJI Phantomin (Naza/Wookong), XAircraftin, sekä muiden GPS-avusteisten järjestelmien erikoispiirteistä ovat todella tervetulleita! ;-)

MikeK

Nykyisin monista action kameroista löytyvää wlan toimintoa EI kannata käyttää lentäessä. Häiritsee ohjaimen signaalia ja saattaa aiheuttaa vaikka mitä. 
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

rotomoto

#2
Telemetria radiot 2.4Ghz taajuusalueella ,kuten Frsky, häiritsevät GPS signaalia. Naza GPS on siitä seonnut useamman kerran. Tällöin voi yrittää siirtää GPS antennia kauemmaksi.

Kun säädetään Nazan lentomoodi valinta (GPS-ATT-MAN)  olen huomannut että jotkut radiot eivät pidä asetusta paikallaan. (Turnigy 9X) Jos asetus siirtyy on vaarana että FAILSAFE menee päälle vahingossa.

Ves@

Mulla myös 1.3Ghz videolinkki plokkas ohjauksen pariin otteeseen.
Vastari oli muistaakseni joku FrSkyn fasst verme, futtelle siis.
Vaihdoin orggis futten vastarin ja häröt väheni.
Go4: 40632km
DjiFly: 8620km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

Hleskela

Älä lennätä liian lähellä muita lähettimiä tai antenneja, ne saattavat peittää yhteyden laitteidesi välillä. Epäilen että ensimmäinen oma vahinkoni sattui tästä syystä. Kuvasin vesivoimalaitosta kun ohjaus hävisi, laitoksen linkkimasto saattoi peittää yhteyden.
Terveisin HL