Multikopterit.net keskusteluforum

Ensimmäinen Quadcopter (mitähän tästäkin tulee?)...

Aloittaja Luukkonen, syyskuu 26, 2015, 07:49:59 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Luukkonen

 Nonniin, avaataan uusi aihe kerta tavarat on 99% saatu kiinan maalta ja rakentaminen on päässyt hyvään vauhtiin. Itselleni ensimmäinen tälläinen sarja joka rakennetaan alusta loppuun asti, mutta lentokoneita on tullut 15v sitten harrastettua ja tämä Quadkipinä lähti aluksi tieteenkuvalehden tilaajalahjasta jonka jälkeen hommasin Hubsan x4:n ja nyt oli pakko saada kunnon vispilä FPV:tä silmällä pitäen.

Tavaraa on tullut Banggood.com hommattua, mutta radio ym. tavaraa on tullut hommattua suomesta EuroRC:ltä lähinnä mahdollisten takuuasioiden takia ja onhan sitä nippeliä vähän kertynyt! Kiinasta tuli siis runko, moottorit, esc:t ym. "halvat" nippelit ja sälä ja suomesta Taranis, akut, laturi, eli ne kalleimmat osat.



Hieman alussa hirvitti että mitähän tästä tulee, mutta ahkeralla foorumien ja Youtuben kahlaamisella tällä hetkellä ollaan tässä ja odotellaan viimeistä pakettia kiinasta niin saan laitettua esc:t ym. lopullisesti kiinni.



Ainoa mikä vielä mietityttää on FC, millä se kannattaa laittaa kiinni? Jotkut sanoo että noihin nailon ruuveihin vaan, mutta toiset sanoo että sekoaa tärinästä että tarranauhalla? Tilaa ei hirveästi enään ylöspäin ole koska tuo virranjakolevy on pakko olla tuossa alimmaisena, ei mahdu sinne kaden pohjalevyn väliin. :-\ Kannattaako tuota piirilevyä suojata jotenkin (esim. vedeltä) ja millä?



Tuossa kuva virtalevystä, on hieman paksumpi kuin ajattelin.



Esc:t laitan kutistesukalla moottoreiden varsiin kiinni niin tulee kompakti paketti toki teetti hieman enemmän töitä mutta lopputulos ratkasee. Muutama vuosi oli vierähtänyt edellisistä kolvailuista, mutta hyvin tuo näytti olevan vielä muistissa...



Tuossa vielä pohjan puolelta päävirtakaapeleiden kiinnitys, sovitus oli alussa hieman liian tiukka ja kun yritin johtoa kääntää lähti se irti juotoksista, plussa johto lähti niin pahasti että veti foliot irti tuosta virtalevystä eikä virta kulkenut enään edestä taakse. Rapsuttelin pintakerroksen vaurion molemmin puolin pois ja juotin sen 2mm välin umpeen ja johdot uudestaan kiinni, nyt on johdot paremmassa asennossa ja virta kulkee niinkun pitää.



Nazea tarjosin tietokoneeseen ja sekin heräsi henkiin ja kaikki toimi niin kuin piti. Ensi viikolla sitten nippuun, lopulliset säädöt ja ensilennolle. Sitten kun on todettu että kaikki toimii niin kun pitää niin FPV tavaroiden hankintaan ja kovaa ajoa!  8)

Luukkonen

Kaksi viikkoa sitten tilasin kymmenen pakettia kiinasta, 9 on tullut jo viikko sitten, yhtä odottelen... :o

Ei taas posti yllätä...

mikkox9x

#2
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 26, 2015, 07:49:59 IP
Ainoa mikä vielä mietityttää on FC, millä se kannattaa laittaa kiinni? Jotkut sanoo että noihin nailon ruuveihin vaan, mutta toiset sanoo että sekoaa tärinästä että tarranauhalla? Tilaa ei hirveästi enään ylöspäin ole koska tuo virranjakolevy on pakko olla tuossa alimmaisena, ei mahdu sinne kaden pohjalevyn väliin. :-\ Kannattaako tuota piirilevyä suojata jotenkin (esim. vedeltä) ja millä?
Ei oo nyt mitään täyttä faktaa, mutta uskoisin, että kiihtyvyysanturi on herkempi tärinälle, kuin pelkkä gyro. Eli kun lennetään levelissä, niin voi tärinä haitata, mutta acromoodissa kun FC käyttää pelkkää gyroa niin ei niinkään. Aattelin tätä omien kokoemusten pohjalta, kun aloittaessani harrastusta ja lentäessäni level tilassa oli mulla paljon ongelmia tärinän kanssa. Oli kranttu huiskien suhteen(epätasapainossa olevat GF-kopiot) ja mottien huonot laakeri sai aikaan kummaa käytöstä. Ongelmat poistu kun siirryin acro lentelyyn. FC on tietty mulla kiinni nylon ruuveilla. En nyt usko, että normi tärinä aiheuttaa mitään ongelmia, kunhan huskat tasapainossa.

Sähköosia kannattaa suojata esim. plastidipillä, jos lentää kosteissa olosuhteissa tai erityisesti talvealla. Muita vastaavia ainakin RubberComp ja liquid tape.  http://fi.eurorc.com/product/8723/plastidip-junior-can-250ml---musta . Semmosta kumimaalia joka lähtee repimällä pois. Tosi liittimiin ja dippi-kytkimiin ym. ei kannata laittaa.


Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - syyskuu 29, 2015, 09:46:21 IP
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 26, 2015, 07:49:59 IP
Ainoa mikä vielä mietityttää on FC, millä se kannattaa laittaa kiinni? Jotkut sanoo että noihin nailon ruuveihin vaan, mutta toiset sanoo että sekoaa tärinästä että tarranauhalla? Tilaa ei hirveästi enään ylöspäin ole koska tuo virranjakolevy on pakko olla tuossa alimmaisena, ei mahdu sinne kaden pohjalevyn väliin. :-\ Kannattaako tuota piirilevyä suojata jotenkin (esim. vedeltä) ja millä?
Ei oo nyt mitään täyttä faktaa, mutta uskoisin, että kiihtyvyysanturi on herkempi tärinälle, kuin pelkkä gyro. Eli kun lennetään levelissä, niin voi tärinä haitata, mutta acromoodissa kun FC käyttää pelkkää gyroa niin ei niinkään. Aattelin tätä omien kokoemusten pohjalta, kun aloittaessani harrastusta ja lentäessäni level tilassa oli mulla paljon ongelmia tärinän kanssa. Oli kranttu huiskien suhteen(epätasapainossa olevat GF-kopiot) ja mottien huonot laakeri sai aikaan kummaa käytöstä. Ongelmat poistu kun siirryin acro lentelyyn. FC on tietty mulla kiinni nylon ruuveilla. En nyt usko, että normi tärinä aiheuttaa mitään ongelmia, kunhan huskat tasapainossa.

Sähköosia kannattaa suojata esim. plastidipillä, jos lentää kosteissa olosuhteissa tai erityisesti talvealla. Muita vastaavia ainakin RubberComp ja liquid tape.  http://fi.eurorc.com/product/8723/plastidip-junior-can-250ml---musta . Semmosta kumimaalia joka lähtee repimällä pois. Tosi liittimiin ja dippi-kytkimiin ym. ei kannata laittaa.
Koitan laittaa nailonien varaan ja katsotaan miten käyttäytyy.

Dippaaminen on tuttua puuhaa auto puolelta ja löytyy pari purkkia dippiäkin hyllystä...

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 30, 2015, 06:13:31 AP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - syyskuu 29, 2015, 09:46:21 IP
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 26, 2015, 07:49:59 IP
Ainoa mikä vielä mietityttää on FC, millä se kannattaa laittaa kiinni? Jotkut sanoo että noihin nailon ruuveihin vaan, mutta toiset sanoo että sekoaa tärinästä että tarranauhalla? Tilaa ei hirveästi enään ylöspäin ole koska tuo virranjakolevy on pakko olla tuossa alimmaisena, ei mahdu sinne kaden pohjalevyn väliin. :-\ Kannattaako tuota piirilevyä suojata jotenkin (esim. vedeltä) ja millä?
Ei oo nyt mitään täyttä faktaa, mutta uskoisin, että kiihtyvyysanturi on herkempi tärinälle, kuin pelkkä gyro. Eli kun lennetään levelissä, niin voi tärinä haitata, mutta acromoodissa kun FC käyttää pelkkää gyroa niin ei niinkään. Aattelin tätä omien kokoemusten pohjalta, kun aloittaessani harrastusta ja lentäessäni level tilassa oli mulla paljon ongelmia tärinän kanssa. Oli kranttu huiskien suhteen(epätasapainossa olevat GF-kopiot) ja mottien huonot laakeri sai aikaan kummaa käytöstä. Ongelmat poistu kun siirryin acro lentelyyn. FC on tietty mulla kiinni nylon ruuveilla. En nyt usko, että normi tärinä aiheuttaa mitään ongelmia, kunhan huskat tasapainossa.

Sähköosia kannattaa suojata esim. plastidipillä, jos lentää kosteissa olosuhteissa tai erityisesti talvealla. Muita vastaavia ainakin RubberComp ja liquid tape.  http://fi.eurorc.com/product/8723/plastidip-junior-can-250ml---musta . Semmosta kumimaalia joka lähtee repimällä pois. Tosi liittimiin ja dippi-kytkimiin ym. ei kannata laittaa.
Koitan laittaa nailonien varaan ja katsotaan miten käyttäytyy.

Dippaaminen on tuttua puuhaa auto puolelta ja löytyy pari purkkia dippiäkin hyllystä...

Jos käyttäytyy omituisesti tolppien varassa niin sitten vaihtaa siihen kaksipuoliseen teippii (ei tarranauhaan ;) ). Itellä tolppien päällä eikä ongelmia.

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: Petsku - syyskuu 30, 2015, 08:37:02 AP
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 30, 2015, 06:13:31 AP
Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - syyskuu 29, 2015, 09:46:21 IP
Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - syyskuu 26, 2015, 07:49:59 IP
Ainoa mikä vielä mietityttää on FC, millä se kannattaa laittaa kiinni? Jotkut sanoo että noihin nailon ruuveihin vaan, mutta toiset sanoo että sekoaa tärinästä että tarranauhalla? Tilaa ei hirveästi enään ylöspäin ole koska tuo virranjakolevy on pakko olla tuossa alimmaisena, ei mahdu sinne kaden pohjalevyn väliin. :-\ Kannattaako tuota piirilevyä suojata jotenkin (esim. vedeltä) ja millä?
Ei oo nyt mitään täyttä faktaa, mutta uskoisin, että kiihtyvyysanturi on herkempi tärinälle, kuin pelkkä gyro. Eli kun lennetään levelissä, niin voi tärinä haitata, mutta acromoodissa kun FC käyttää pelkkää gyroa niin ei niinkään. Aattelin tätä omien kokoemusten pohjalta, kun aloittaessani harrastusta ja lentäessäni level tilassa oli mulla paljon ongelmia tärinän kanssa. Oli kranttu huiskien suhteen(epätasapainossa olevat GF-kopiot) ja mottien huonot laakeri sai aikaan kummaa käytöstä. Ongelmat poistu kun siirryin acro lentelyyn. FC on tietty mulla kiinni nylon ruuveilla. En nyt usko, että normi tärinä aiheuttaa mitään ongelmia, kunhan huskat tasapainossa.

Sähköosia kannattaa suojata esim. plastidipillä, jos lentää kosteissa olosuhteissa tai erityisesti talvealla. Muita vastaavia ainakin RubberComp ja liquid tape.  http://fi.eurorc.com/product/8723/plastidip-junior-can-250ml---musta . Semmosta kumimaalia joka lähtee repimällä pois. Tosi liittimiin ja dippi-kytkimiin ym. ei kannata laittaa.
Koitan laittaa nailonien varaan ja katsotaan miten käyttäytyy.

Dippaaminen on tuttua puuhaa auto puolelta ja löytyy pari purkkia dippiäkin hyllystä...

Jos käyttäytyy omituisesti tolppien varassa niin sitten vaihtaa siihen kaksipuoliseen teippii (ei tarranauhaan ;) ). Itellä tolppien päällä eikä ongelmia.
Juuri näin ja varmaan itsekkin lentelen vain acro tilassa niin en usko että ongelmia tulee...

Luukkonen

Pikkasen saannut taas eteenpäin ja nyt oikeasti haluaisin sen vastarin että pääsis tekemään lopulliset säädöt, mutta posti...  >:(

ESC:t on kiinni ja kytketty ja virtajohdot juoteltu kiinni sekä pohjat yhdessä ja moottorivarret kiinni. Vielä en suojannut elektroniikkaa sen paremmin, mutta ennen talvea sekin on tehtävä...




VilleN

Kannattaa suosiolla nakata nuo ländärit helvettiin. Ne ei kestä mitään, ne on turhat, ne tarttuu varmasti johonkin risukkoon josta muuten selviäisit voittajana ulos ja kun yksi katkeaa, niin joudut joka tapauksessa heittämään lopuilla vesilintua :D omat on vieläkin siellä pussissa missä ne tulikin, mutta katsoin että niistä voisi johonkin siipeen tehdä vaikka horneja, kun katkaisee keskeltä ja poraa reiät...

Muuten tuolla setillä ei kovin pahasti voi mennä metsään, joku muukin on saattanut samoilla romuilla lentää ;)

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: VilleN - lokakuu 01, 2015, 07:16:59 IP
Kannattaa suosiolla nakata nuo ländärit helvettiin. Ne ei kestä mitään, ne on turhat, ne tarttuu varmasti johonkin risukkoon josta muuten selviäisit voittajana ulos ja kun yksi katkeaa, niin joudut joka tapauksessa heittämään lopuilla vesilintua :D omat on vieläkin siellä pussissa missä ne tulikin, mutta katsoin että niistä voisi johonkin siipeen tehdä vaikka horneja, kun katkaisee keskeltä ja poraa reiät...

Muuten tuolla setillä ei kovin pahasti voi mennä metsään, joku muukin on saattanut samoilla romuilla lentää ;)
Mä koitin väännellä niitä irti mutta ei ne inahtanutkaan? Täytyy kyllä yrittää ottaa pois... Kyllä tuolla luulis vauhtiin pääsevän vielä kun saa ne FPV kamat hommattua niin hauskuus nousee potenssiin kolme![emoji1]

Oikosulkumies

Elä sitte ekoilla akuilla pety niihin FPV-vehkeisiin. Itellä tuli aikanaan valtava epäusko, että voinko mää olla näin paska :D Kyllä se sitte siitä pikkuhiljaa.

Yks minkä mää oon jälkikäteen hyväksi havainnu (varsinki jos lennätät jossain soran päällä) solumuovisen pohjapanssarin. Velcrolla kiinni pohjassa. Välillä herätti itessä hilpeyttä lennätyksen opettelussa kun kuuluu vaan välillä pehmee *tömps* ku kopteri käy tontissa.

http://www.multikopterit.net/index.php/topic,421.msg5192.html#msg5192

(ne ledit mitkä oli tarkotus varsiin laittaa tuossa viestissä odottaa vieläkin inspiraatiota...)

Mun kopterissa oli muuten tapit ländereinä. Maidenilla hävis ensimmäinen niin ruuvasin loputki irti. Vissiin oli vähän toleranssit väljät ku niin tuntu löystyvän.

Ja kun LOSina harjottelet niin kehitä joku erittäin näkyvä systeemi (ledit on hyvät) millä erotat hyvin miten päin se kopteri on. Tuommosen orientaatio häviää hyvin äkkiä.
Väri väriin ja loput yhteen

VilleN

Lainaus käyttäjältä: Luukkonen - lokakuu 01, 2015, 08:28:30 IP
Lainaus käyttäjältä: VilleN - lokakuu 01, 2015, 07:16:59 IP
Kannattaa suosiolla nakata nuo ländärit helvettiin. Ne ei kestä mitään, ne on turhat, ne tarttuu varmasti johonkin risukkoon josta muuten selviäisit voittajana ulos ja kun yksi katkeaa, niin joudut joka tapauksessa heittämään lopuilla vesilintua :D omat on vieläkin siellä pussissa missä ne tulikin, mutta katsoin että niistä voisi johonkin siipeen tehdä vaikka horneja, kun katkaisee keskeltä ja poraa reiät...

Muuten tuolla setillä ei kovin pahasti voi mennä metsään, joku muukin on saattanut samoilla romuilla lentää ;)
Mä koitin väännellä niitä irti mutta ei ne inahtanutkaan? Täytyy kyllä yrittää ottaa pois... Kyllä tuolla luulis vauhtiin pääsevän vielä kun saa ne FPV kamat hommattua niin hauskuus nousee potenssiin kolme![emoji1]

Ai ne oli valmiiksi paikallaan, no siinä tapauksessahan ne on sama jättää paikalleen, kyllä ne sieltä varisee matkasta jos eivät kestä.

Mun kokemus fpv:stä oli täysin päinvastainen kuin Oikosulkumiehellä, olin yllättänyt että täähän on todella helppoa los-lentämiseen verrattuna :D

Luukkonen

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - lokakuu 01, 2015, 09:14:21 IP
Elä sitte ekoilla akuilla pety niihin FPV-vehkeisiin. Itellä tuli aikanaan valtava epäusko, että voinko mää olla näin paska :D Kyllä se sitte siitä pikkuhiljaa.

Yks minkä mää oon jälkikäteen hyväksi havainnu (varsinki jos lennätät jossain soran päällä) solumuovisen pohjapanssarin. Velcrolla kiinni pohjassa. Välillä herätti itessä hilpeyttä lennätyksen opettelussa kun kuuluu vaan välillä pehmee *tömps* ku kopteri käy tontissa.

http://www.multikopterit.net/index.php/topic,421.msg5192.html#msg5192

(ne ledit mitkä oli tarkotus varsiin laittaa tuossa viestissä odottaa vieläkin inspiraatiota...)

Mun kopterissa oli muuten tapit ländereinä. Maidenilla hävis ensimmäinen niin ruuvasin loputki irti. Vissiin oli vähän toleranssit väljät ku niin tuntu löystyvän.

Ja kun LOSina harjottelet niin kehitä joku erittäin näkyvä systeemi (ledit on hyvät) millä erotat hyvin miten päin se kopteri on. Tuommosen orientaatio häviää hyvin äkkiä.
Juu ledit on tulossa, hubsania lennätellyt vaikka kuinka, mutta on niin pieni että häviää heti kun menee pidemälle tai korkeammalle, mutta suunnan vaihdot sujuu ihan hyvin ja osaan vaihtaa suuntaa oikein vaikka lennän suoraan kohti.

Fpv:stä en sano vielä mitään...

Onko muuten mahdollista saada tuohon taraniksen radioon simulaattoria pc:lle?

Oikosulkumies

On esim freerider. Sillä mää oon ihmetelly, epäilen että sillä kokeilemalla oon oppinukki aika paljo tuosta kaasun käytöstä mikä mulla FPVssä ollu suurin kompastuskivi.
Tuliki pienen testauksen jälkeen hommattua tuosta se täysversio.. maksoko se jopa 10$.
Väri väriin ja loput yhteen

VilleN

Suosittelen myös tuota FPV freerideriä. Taranis toimii kun teet sinne oman modelin simulaattoria varten ja laitat asetukset kuten freeriderin sivuilla neuvotaan. Nopea ja helppo homma ja simulaattorilla opit aika äkkiä fpv:n perusjutut ja siellä on halpaa testata että mitenpäin sitä kopteria voi viedä eikä tarvi koko ajan olla ropaamassa kopteria kuntoon :D itse en ole kovin paljon jaksanut säätää tuota, joten tuntuma ei ole täysin sama kuin oikeassa kopterissa, mutta riittävän lähellä. http://fpv-freerider.itch.io/fpv-freerider

Oikosulkumies

Ku teet muuten modelin taranikseen simulaattoria varten, niin valitse sitte siitä "ensimmäisestä" valikosta, että sekä sisäinen, että ulkoinen lähetinmoduuli on pois päältä. Säästää vähä akkua sillä. Kaiketi.
Väri väriin ja loput yhteen