Multikopterit.net keskusteluforum

Markkedin ensimmäinen lentohärveli AKA "quattrocopter"

Aloittaja Markkedi, lokakuu 01, 2015, 12:58:17 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Markkedi

Dodiin, tuli viimein kuukauden lueskentelun jälkeen liityttyä ja ensimmäinen lentävä kikotin tilattua. RC-autoja on ollut muutamat, niin sähköjä kuin nitrojakin mutta nyt ollut näistä hommista muutaman vuoden tauolla. Kaveri sai minut heti koukkuun kun oli 250 minin koonnut ja sen lentoa näin hetken.
Pahimpia tärinöitä hillitsemään sain lääkkeeksi kaverin Eachine H8 Minin lainaan ja siitäkös lähti mopo keulimaan. Nyt kerran 250 miniä koittaneena tiedän että se on minun juttu. EuroRC:stä lähdin kyselemään tarjousta paketista ja loistavan asiakaspalvelun jälkeen lähti seuraava setti tilaukseen.


1kpl EuroRC Mini Quad 250-Series KIT
1kpl FrSky Taranis X9D Plus
1kpl FrSky D4R-II - 4/8 Channel Receiver
3kpl Halko 1400mAh 11.1V 40C 3S1P Lipo Akku
1kpl ECUBE A1 100W Laturi AC - DC
3kpl Gemfan Blade 5 X 3 Green 2x L + 2x R (4)
3kpl Gemfan Blade 5 X 3 Black 2x L + 2x R (4)


Päivittelen kuvia + tarinaa jo omaksikin iloksi kunhan paketti ensiviikolla tulee  :)

*edit: Täytyyhän projektilla nimi olla ja koska Audit lähellä sydäntä niin ei ollut vaikea keksiä nimeä  ;)

IleFPV

Hyvä ostoslista.

Seuraavaksi todennäköisesti lisää propelleja ja akkuja  ;)
Siitä se lähtee! :)
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Markkedi

Lainaus käyttäjältä: IL3 - lokakuu 02, 2015, 01:12:29 AP
Hyvä ostoslista.

Seuraavaksi todennäköisesti lisää propelleja ja akkuja  ;)
Siitä se lähtee! :)

Kiitos, kyllä niitä tuli mietittyäkin. Ainoastaan laturi on sellainen josta en ole varma. Akkuja ja varsinkin propelleja tulee varmasti lisää  ;D

MikeK

"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

IleFPV

Lainaus käyttäjältä: Markkedi - lokakuu 02, 2015, 09:40:13 IP
Lainaus käyttäjältä: IL3 - lokakuu 02, 2015, 01:12:29 AP
Hyvä ostoslista.

Seuraavaksi todennäköisesti lisää propelleja ja akkuja  ;)
Siitä se lähtee! :)

Kiitos, kyllä niitä tuli mietittyäkin. Ainoastaan laturi on sellainen josta en ole varma. Akkuja ja varsinkin propelleja tulee varmasti lisää  ;D

Laturiks vois ehkä suositella sellasta Turningyn Reactoria.
En muista mitkä niistä oli niitä iChargerin "sisarmalleja" (itselläni iChargerin 106b+, johon tyytyväinen), mutta ne on varmasti hyviä hinta-laatu suhteeltaan.
Ne tosin vaatii sit erillisen powerin (itselläni HP:n modattu serveripoweri).
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Markkedi

Lainaus käyttäjältä: MikeK - lokakuu 02, 2015, 10:02:28 IP
Treenaamiseen kannattaa tilata Dalin potkureita. Ei maksa juuri mitään ja kestää aivan uskomattoman paljon torppeja.

http://www.surveilzone.com/High-Quality-Customized-5040-Multirotor-Propellers-Two-Pair-CW-CCW-g-1352

No ohhoh, ei yhtään pahaa sanaa ollut käyttäjiltä ja halpoja ainakin olivat. Kiitos vinkistä! Toivottavasti GF riittää siihen asti kun saan kasan noita käsiini  :D

Lainaus käyttäjältä: IL3 - lokakuu 02, 2015, 10:33:04 IP
Lainaus käyttäjältä: Markkedi - lokakuu 02, 2015, 09:40:13 IP
Lainaus käyttäjältä: IL3 - lokakuu 02, 2015, 01:12:29 AP
Hyvä ostoslista.

Seuraavaksi todennäköisesti lisää propelleja ja akkuja  ;)
Siitä se lähtee! :)

Kiitos, kyllä niitä tuli mietittyäkin. Ainoastaan laturi on sellainen josta en ole varma. Akkuja ja varsinkin propelleja tulee varmasti lisää  ;D

Laturiks vois ehkä suositella sellasta Turningyn Reactoria.
En muista mitkä niistä oli niitä iChargerin "sisarmalleja" (itselläni iChargerin 106b+, johon tyytyväinen), mutta ne on varmasti hyviä hinta-laatu suhteeltaan.
Ne tosin vaatii sit erillisen powerin (itselläni HP:n modattu serveripoweri).

Palvelinten powereita olisi töissäkin ylimääräisenä. Onko jotain erityistä syytä miksi aina HP:n palvelin PSU:t ovat pinnalla laturin virtalähteistä puhuttaessa?

ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: Markkedi - lokakuu 02, 2015, 10:37:52 IP
Palvelinten powereita olisi töissäkin ylimääräisenä. Onko jotain erityistä syytä miksi aina HP:n palvelin PSU:t ovat pinnalla laturin virtalähteistä puhuttaessa?
Taitaa monet HP:n ja IBM:n virtalähteet tulla samalta tehtaalta. Lähinnä jotkut HP:n mallit on esim. hinnan ja saatavuuden puolesta suosiossa. Ja tottakai modausohjeita on paremmin saatavilla toisiin paremmin kuin toisiin.

Markkedi

NONIIN!
Nyt tuli osat (vastaria ja Taranista lukuun ottamatta) ja pakko sanoa että laatu on ihan toista luokkaa kuin mitä odotin, eli ihan pirun hyvää! Kaikki ruuvien reiät täsmää ja hiilikuidun laatu on oikein maukasta.



Ensimäinen mokakin tuli kun propellin adapteria aloin ruuvaamaan moottoriin niin olikin 7mm ruuvi eikä 5mm niin otti moottorin piiriin pikkasen kiinni  ;D



Eilen en enää jaksanut alkaa kolvailemaan kun tuli uusi koirakin samana iltana mutta oli pakko koittaa miltä kokonaisuus tulisi näyttämään :)



Tänään sitten enemmän kasailua  8)

MikeK

Kun tulee kameraa keulalle, siirrä akku taakse keskiosaan.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

IleFPV

Ja metalli-metalli kiinnityksiin uudelleen avattavaa kierrelukitetta.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Markkedi

Jahas, järkyttävä kiire pamahti tietenkin juuri silloin kun sitä vähiten kaipasi. Nyt syyslomalla kuitenkin kunnostauduin ja tein tälle projektille aikaa.

Toimistolla sain luppoajalla kasailtua jonkin verran ja kolvailtua PDB:n, Nazen ja moottorit nopareineen. PDB jäi kolvailuksiltaan todella huonoksi, kylmäjuotosta kauttaaltaan, syylliseksi paljastui tina joka oli surkeaa ja kolvi jolla ei kolvannut muuta kuin johdot. Tässä välissä ostin työkaverilta Walkeran iLook FPV-kameran joka toimii samalla 720p tallentimena, huimaan hintaan yksi Viru Valge pullo :D Viime maanantaina alkoi syysloma ja otin kopterin kolmen viikon töissä olon jälkeen takaisin kotiin. Perjantaina aloitin kasaamisen jälleen ja uuden tinan ja kolvin kanssa alkoi heti luistamaan tuhottomasti paremmin. Akkujen liittimien kolvaus meni todella nopeasti ja samalla sain korjattua PDB:n kylmäjuotokset.

Tyttöystävä oli tyytyväinen kun valtasin yhden keittiön työtasoista vaikka olin tehnyt autotalliin hyvät työtilat mutta eivät nyt kelvanneet koska kylmyys :D



Sitten koitti aika laittaa ensimmäistä kertaa virrat päälle ja Baseflitghtilla konffaamaan Nazea. Kaikki meni muuten hyvin mutta kaikki moottorit pyörivät väärään suuntaan vaikka tätä yritin ennakoida kääntämällä noparien johdot eripäin 1 & 4 moottoreiden kohdalla. Johdot tuli käännettyä nopsaan mutta ongelmat jatkuivat. Naze ei jostain syystä saanut virtaa lainkaan akulta. USB:llä sai sen verran että sai konffailtua ja moottorit ottivat akulta virtansa. Vian haku tuotti kaverin kanssa tulosta kun en ensikertalaisena tajunnut että vbat ei ole virransyöttöön vaan akun tarkkailuun ja virta pitäisi syöttää servopinneihin. DYS sn20a nopareissa ei ole kuin maa ja signaali niin sieltä sitä ei tule kuten joissain muissa nopaeissa. Virta piti siis ottaa erikseen ja laittaa esim viidenteen kanavaan + ja - paikoille. Nopsasti virrat PDB:ltä ja Nazesta jäi muistoksi vain nopea ledin pilkahdus kun löi itsensä paskaksi. Ensikertalaisena en tietenkään tajunnut että sitä varten 5V UBEC tulee mukana että Naze saisi virtansa. Tähän ei luovutettu vaan perjantai iltana lähdimme hakemaan kaverin ZMR250:stä Nazea ja nopsasti sen paikoilleen saimmekin. Sama ongelma oli kuitenkin edessä 5V UBEC:ia ei vieläkään ollut. Sitten MacGyver vaihde päälle ja metsästävään kotoa jotain millä saisi n.12V alennettua 5volttiin, oma EuroRC:stä tullut UBEC kun oli jäänyt luultavimmin toimiston pöydälle enkä jaksanut sitä 20km päästä lähteä hakemaan. Sitten välähti, auto käyttää 12V niin ehkäpä siitä ratkaisu. Photonavin laturi sai kyytiä kun purin sen n. 2,5 milliskunnissa. Uudet johdot kiinni ja akku kiinni. Toiminta savut pöllähti ekalla kerralla, toinen kerta ei pahaa tee niin savutti toisen kerran, sittten miettisin että olisiko kiinalaisten logiikka todella näin huonoa, 12V päähän oli laitettu jousi ja punainen johto, jostain syystä jousi oli positiivinen ja punainen johto negatiivinen  :o ??? Johdot päittäin ja savuja ei näkynyt, toimintasavuja lähti kuitenkin sen verran että yleismittari näytti ulostuloksi 8,44V joka olisi liikaa Nazelle. Seuraavaksi volttien pienentäjäksi päätyi auton tupakansytyttimeen tarkoitettu USB-laturi. Tätä en raaskinut edes purkaa koska sieltä ei ulostulossa ole johtoja vaan USB paikat niin päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun. Kolvaan PDB:ltä johdot suoraan kosketusliittimiin ja otan kuoritulta USB johdolla virrat servoliittimeen. Kaikki meni odotettua paremmin ja virityshän toimii!!!







Lauantai aamuna aloitin kokoamisen uudelleen ja nyt alkoi sujua. Taraniksen bindaus tuotti ensin ongelmia mutta non-EU firmis sisään ja D8 moodi löytyi ja bindaus onnistui. Sitten loput konffailut, failsafet yms. ja kaikki toimii! Äkkiä kaverille viestiä ja hakemaan hänet neitsytlennolle. Neitsytlento onnistui kaikki 2 minuuttia hyvin kunnes ensimmäiset oksat eteen ja propellinhattu hukkaan. Moottoreista/lavoista kuuluu myös outo ujellus. Kaverin luota hakemaan kasa muttereita ja FPV-näyttö lainaan jos jossain vaiheessa jaksaisi ropeltaa kameran linkin toimimaan. Hauskaa riitti pimeään asti ja lujia torppeja riitti. Ainoat menetykset 4kpl propelleja ja yksi propellin hattu.

Loppuun vielä kuvia valmiista ja nämä kuvat + jotain muita löytyy isompana täältä: http://rantanen88.kuvat.fi/kuvat/Rojut/quattrocopter/





Oikosulkumies

Väri väriin ja loput yhteen

Ves@

Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - marraskuu 01, 2015, 11:04:43 AP
Onko sulla muuten kaikissa moottoreissa CW kierre?

Halko moottoreissa on aina oikeakätinen kierre, ei tartte pelleillä väärään suuntaan olevien muttereiden kanssa, näin homma kestää simppelinä  :)
Go4: 40632km
DjiFly: 8620km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: Ves@ - marraskuu 01, 2015, 11:20:07 AP
Lainaus käyttäjältä: Oikosulkumies - marraskuu 01, 2015, 11:04:43 AP
Onko sulla muuten kaikissa moottoreissa CW kierre?

Halko moottoreissa on aina oikeakätinen kierre, ei tartte pelleillä väärään suuntaan olevien muttereiden kanssa, näin homma kestää simppelinä  :)
Makuasioita.
Musta on mukavan huoleton ku on molemman kätisiä. Yhtään ei oo lähteny irti kesken lennon. Torpatessaki mutterit vaan kiristyy. Nylockit laittasin tuohon.

En minä silti vanno niin tiukasti tuon systeemin perään että seuraavatki moottorit ois molempikätiset. Ne on just semmoset ku sattuu tulemaan.
Väri väriin ja loput yhteen

Murgo

#14
Joo, nylockit toki kannattaa laittaa jos on kaikki oikeakätisiä.  Ei ainakaan minulla ole kertaakaan löystynyt. Ruostumattomat nylockit maksavat Biltemassa jokusen euron/25 kpl muistaakseni. Vasenkätinen mutteri/spinneri on hankala korvata jos hukkuu.